کد خبر: ۹۷۳۷
۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

خدمت خادم نوجوان در چای‌خانه قاسم‌بن‌الحسن(ع)

محمدصدرا دهستانی سه‌سالی می‌شود افتخار خدمت در چای‌خانه قاسم‌بن‌الحسن (ع) نصیبش شده است. می‌گوید: ‌قبلا هر‌وقت ایستگاه‌های صلواتی را می‌دیدم، آرزو می‌کردم یک روز من هم در این ایستگاه‌ها خدمت کنم.

جد پدری‌ات از مؤسسین هیئت نامدار قفلگر‌های عیدگاه باشد و جد مادری، شهید دوران جنگ هشت‌ساله، مگر می‌شود بچه هیئتی نباشی و زیر بیرق امام‌حسین (ع) سینه نزنی! مگر می‌شود هیئتی باشی و خادم زائران امام‌رضا (ع) بودن برایت افتخار نباشد!

خادمی که فقط به حضور در صحن و سرای حرم نیست. می‌توان لباس خادمی حضرتش را پوشید و در فاصله‌ای دورتر از گنبد طلا، تمام‌قد در خدمت زائران بود؛ درست مثل محمدصدرا دهستانی چهارده‌ساله که سه‌سالی می‌شود افتخار خدمت در چای‌خانه قاسم‌بن‌الحسن (ع) عرصه میدان شهدا نصیبش شده است.

- از داستان خادم‌شدنت برایمان بگو.
ماه صفر سه سال قبل بود که از‌طریق مادرم متوجه اجرای طرحی شدم با نام «مانا»؛ به‌معنای «مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران». در این طرح، چای‌خانه‌ای از‌سوی شهرداری به‌مناسبت دهه آخر صفر برپا می‌شد و در آن، نوجوانان به خدمت و پذیرایی از زائران پیاده می‌پرداختند.

- حضور در چای‌خانه و خدمت به زائران چه حس و حالی دارد؟
‌تا قبل‌از اینکه خودم افتخار خدمت به زائران حضرت را پیدا کنم، هر‌وقت در ماه‌های محرم و صفر، ایستگاه‌های صلواتی را می‌دیدم، در دل آرزو می‌کردم یک روز من هم در این ایستگاه‌ها خدمت کنم. وقتی خدا قسمت کرد که در یکی از ایستگاه‌های نزدیک حرم به زائران امام‌رضا (ع) خدمت کنم، درست مثل این بود که بزرگ‌ترین خواسته ام اجابت شده است.

- بیشتر چه مناسبت‌هایی در چای‌خانه حضور داری؟ 
‌سال اول، یعنی سال ۱۴۰۱ همه ۱۰ روز آخر صفر را در چای‌خانه بودم. اما چون داوطلبان خدمت در چای‌خانه از سایر شهر‌های کشور زیاد شد‌ند، برنامه خدمت به زائران، نوبتی شد. در این تقسیم‌بندی، نوبت خدمت من به چهارشنبه‌ها افتاد که روز زیارتی امام‌رضا (ع) است.

- شده در این ایام از دلت بگذرد تو هم میانه دسته‌های عزاداری باشی که به‌سمت حرم می‌روند و عزاداری کنی؟
بله، یک بار یک دسته عزاداری که از شهر‌های جنوبی بود، مراسم باشکوهی داشتند. آن دسته هیئت، کل عرصه میدان شهدا را گرفته بود. آن‌قدر مراسم پر‌شوری بود که یک لحظه دلم خواست میان سینه‌زنان و زنجیر‌زنان آن دسته عزاداری باشم.

- غیر از خادمی چه افتخارات دیگری در زندگی کسب کرده‌ای؟
دیگران می‌گویند دست به نوشتنم خوب است. سال قبل در مسابقات انشا با موضوع نماز موفق به کسب رتبه اول در ناحیه شدم. معدلم هم تا الان بالای ۱۸ بوده است.

- و بزرگ‌ترین آرزوی محمدصدرا؟
‌آرزو دارم روزی ستاره‌شناس شوم و در کار و حرفه‌ام موفق باشم. اما بزرگ‌ترین خواسته‌ام از خدا این است که در هر جایگاه و منصبی که قرار بگیرم، دستم از دامان ائمه (ع) جدا نشود.

* این گزارش پنج‌شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۵۷ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44